Pages

Mar 20, 2011

بتوفيق والنجاح

Bismillah..

alhamdulillah dapat jugak update blog ini walapon dah lama x update. sekarang nie dah akhir bulan 3 dan kini genaplah aku ngan kwn2 aku berada di bumi Jordan ini. sedaq x sedaq dah stengah taun dah kami berada disini. kalau pndang balik jangka msa ini berapa banyak ilmu yang aku dapat disni . kalau nak dikira terlampau sedikit.  tidak cukup lagi bekalan untuk diriku untuk membawa pulang .. need to improve more.

Insyallah ,

sekarang merupakan "exam week" walapon beberapa hari lagi nak habis "imtihan awal" sem ke 2. x per. bnyak lagi exam yang perlu ditempuhi .

Sedikit benda nak share,

kadang2 kita sedar tak sedar , apabila result exam keluar kita selalu menggeluh dan x redho dgn apa yg kita dapat.. pas2 mula la nak salah kan owg len sbb x dpt mrkh tnggi.. ini semua ketentuan Allah.

walaupown ada owg cakap , belajar bukan kerana "muaddal"(markah) tapi kerana ilmu .. boleh dibilang dgn jari berapa ramai yang belajar kerana ilmu sekarang. dalam kitab Imam Syafie , dia mnyebut " Ummat akhir zaman ini , ilmu hanya di atas kertas".. aku x dapat nafikan .. memng realiti sekarang macm tu termasuklah diri aku ini.. Tapi.. Kalau belajar kerana ilmu pown mesti dapat markah tinggi..

"Tepuk dada tanya diri sendiri ".. sbb apa kita dpt mrkh rendah.. mungkin sbb kita study x cukup ??.. mngkinkah nota kita tidak efektif.?? . tidak. kita dah stdy molek dah.. tapi...

tapi kita lupa kepada Allah s.w.t  ?? dosa maksiat yang kita lakukan secara sedar mahupown tidak sedar ... wahai sahabat dan diri aku. . sedarlah daripada kelekaan .. Ya Allah !!

dari sini kita dapat menilai kenapa hidup kita tidak aman , damai.. .. kenapa hati kita kacau bilau. kenapa??/
Allah .. kerana kita tidak mendapat keredhaan Allah dalam hidup kita.

marilah sama2 kita muhasabah diri kita balik termasuk aku "Hamba Yang Berlumur Dosa". kenapa terjadi bergini .!! bertaubatlah selagi Allah membuka pintu taubatNya. Sebaik2 taubat adalah taubat Nasuha .. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani..

(إن الله غفور الرحيم)

[mood : muhasabah diri] 


Ya Allah. Tabahkan lah hati HambuMu ini.. 
Good Luck dalam exam kepada kwn2 . ingat Allah Bersama Kita. (إن الله معنا)
Study2 gak. Ibadah pown kena jaga jugak! 





No comments: